DesireeGro.reismee.nl

De verschillende gezichten van Lima en Cuszo!

Hola todas,

Ten eerste bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige blog. Leuk om te lezen, hier aan de andere kant van de wereld! Ik zal jullie alvast voorbereiden: dit wordt een lang verhaal, dus als jullie eerst nog andere belangrijke dingen moeten doen, doe dat eerst, haha. Voor een gedeelte heb ik deze blog geschreven op mijn school; Academia de Latinoamericana - op de ietwat trage en steeds vastlopende computer - vandaar dat deze blog ook even op zich liet wachten. Zodadelijk meer over de school. Maar zoals beloofd zou ik ook nog wat vertellen over de eerste dagen hier in Peru, in Lima en mijn vertrek, alweer tweeenhalve week geleden.

Ik vloog 30 september, om 18.15 vanaf Amsterdam. Eerst naar Madrid en vanaf daar door naar Lima. Het afscheid op Schiphol viel gelukkig, met een paar kleine traantjes hier en daar, reuze mee! Ik had nog steeds niet het gevoel dat ik voor een half jaar weg zou gaan. Gek eigenlijk. De beiden vluchten gingen goed, zonder turbulentie. Het lukte me helaas toch niet om te slapen, ondanks de yogamuziek die ik had opgezet. Dus ik kwam redelijk gaar en moe aan in Lima. Het geheim van mensen die na een lange vlucht fris en fruitig uit het vliegtuig stappen moet ik duidelijk nog ontdekkenn, haha! Overigens toen we Lima bijna naderden kwam daar dan toch het zenuwachtige gevoel: oké, ik ga hier voor best een lange tijd blijven, kan ik dat wel? Wil ik dat wel? Op zich heel logisch denk ik en dat gevoel en die vragen zijn langzaamaan weer weg gezakt.

Nadat de eerste stempel van Zuid-Amerika in mijn paspoort een feit was, mijn backpack gelukkig op de bagageband voorbij kwam en ik nog een extra controlecheck kreeg, zag ik mijn naam op een bordje,van iemand van het hostel. Toch erg fijn dat je in een onbekend land je naam ziet en even niet hoeft na te denken hoe je naar het hostel komt. Ik kreeg gelijk een eerste kennismaking met Lima, namelijk in de vorm van het verkeer. Het was lekker chaotisch, ook al was het nog maar 6 uur in de morgen. Rijbanen worden niet gebruikt, zoals wij gewend zijn en iedereen lijkt op dezelfde plaats op de weg toe te rijden. Er wordt geen richting aangegeven, juist wel veel getoeterd en geremd. Ik zag iemand achterin een busje een schietgebedje doen en vroeg me af, doet ze dat omdat ze zo katholiek is of ze het verkeer vreest ;-) Ik moest stiekem wel in mezelf lachen: Welkom in Zuid-Amerika!

De volgende dag, na een goed ontbijt, was het tijd voor een verdere kennismaking met Lima. Met een taxi ben ik naar het centrum gegaan, naar Plaza del Armas (zoals de hoofdpleinen in Zuid-Amerika meestal heten). Ik begon met een bezoek aan de Franciscanerkerk. Later heb ik ook nog het bijbehorende klooster, bibliotheek (met boeken van de 15e tot de 18e eeuw, de oude geur kwam je tegemoet) en catacomben bezocht met een gids. In de catacomben liggen ongeveer 70.000 lichamen, van monniken en van mensen die geld genoeg hadden om onder hun heilige (in de bovengelegen kerk) begraven te kunnen worden. Door ruimtegebrek hebben ze later alles geordend per bot. Op een bepaalde manier nog best kunstzinnig. Het was een interessante tour.

Na afloop van de tour heb ik aan een Ierse dame, die ook de tour deed, gevraagd of ze zin had om samen een hapje te eten. Dat vond ze een goed idee. En zo was daar de eerste kennismaking met het Peruaanse eten. Niet slecht. Na het eten afscheid genomen van Hazel en nog wat rondgelopen rond Plaza del Armas met o.a. het presidenteel paleis, stadhuis en kathedraal. Het plein zelf zag er vrolijk uit door een kunstproject met kunststof bomen die in allerlei bonte kleuren waren geschilderd. Dat geeft de stad toch een beetje kleur, aangezien het over algemeen vrij grauw is door de bewolking en smog die over de stad hangt. Dat is ook de reden dat veel huizen in Lima in een felle, vrolijke kleur zijn geschilderd.

De volgende dag ben ik met twee Nederlandse meiden, die ook in het hostel verbleven, naar de wijk Miraflores gegaan. Een bekende wijk in Lima. Wat een wereld van verschil; andere wegen en straten, bijna geen straatverkopers of kraampjes op de straat, hoge en moderne gebouwen. Heel westers, ook de mensen. Deze wijk ligt aan de kust, dus daar hebben we even een kijkje genomen. Nu kwamen we erachter waar de sportievelingen van Lima zich bevinden. Daar dus, tussen de sportapparaten of hardlopend op de mooie aangelegde paden of op de tennisbanen. Wij waren ondertussen ook sportief bezig met al dat geloop, dus na een bezoek aan Huaca Pucllana, een uit kleisteen bestaande pre-Inca tempel (om precies te zijn ;-)), was het tijd om wat te gaan eten. Dat hebben we gedaan in een andere wijk, Barranco, die bekend staat om zijn koloniale huizen en oude auto's. Er heerste een leuke sfeer in deze wijk. Ook hebben we geoefend op onze skills om een taxi aan te houden voor een goede prijs. Een spel op zich, maar wel grappig. Als de ene taxi niet bevalt qua prijs (en ze kosten hier bijna niks), rijdt er zo weer een andere voorbij. We sloten de dag af met een Pisco Sour (de nationale drank van Peru). Die maakte me wel een beetje licht in mijn hoofd, vast nog door de vermoeidheid, haha. Dus daarna overgestapt op Inka Cola, ook typisch Peruaans, maar wel mierzoet. Het was in ieder geval een gezellige dag en avond!

De dag daarop heb ik nog een andere wijk bezocht om mijn bezoek aan Lima compleet te maken (uiteraard niet alles gezien, maar je moet toch keuzes maken). Dat was de wijk San Isidro, het financiele centrum van de stad en de rijkere buurt, waar veel ambassades en grote hotelketens te vinden zijn. Ik waande me eerder in een stad in de Verenigde Staten, dan in Zuid-Amerika. Van te voren had ik niet veel verwachtingen van Lima. Veel mensen raden de stad niet aan, omdat het er vies is en niet echt gemoedelijk. Toch ben ik blij dat ik er ben geweest en het met eigen ogen heb gezien. 4 dagen waren precies genoeg. Nu was het tijd voor het volgende avontuur. Ondertussen was ik erg benieuwd geworden naar mijn volgende bestemming, mijn gastgezin en de taallessen. Tijd dus om het vliegtuig te nemen naar de oude hoofstad van het Incarijk; Cuszo!

Aangekomen in Cuszo stond Martha, mijn gastmoeder, me met een bordje met mijn naam op te wachten. In de taxi naar het appartement hebben we al een beetje Spaans gepraat. Martha dacht dat ik uit Brazilie kwam, maar helaas zo exotisch ben ik niet, haha. In het appartement (dat er redelijk uitziet, het kan schoner), hebben we thee gedronken en wat afspraken gemaakt. Daarna moest ik verplicht wat rusten. Cuszo ligt namelijk vrij hoog en de kans op hoogteziekte (hoofdpijn e.d.) is dus aanwezig. Ik had er gelukkig geen last van, maar wat rusten kan natuurlijk nooit kwaad. Ik had trouwens verwacht de kinderen van Martha ook thuis te zien. Maar zij studeren in Lima en komen dus niet zomaar een weekend over. Dat viel wel even tegen, omdat ik had verwacht dat zij thuis zouden wonen en ik met hen zou kunnen optrekken. De man van Martha heb ik ook nog niet gezien. Hij is voor zijn werk veel buiten Cuszo te vinden. Na het verplichte dutje en de lunch, hier de hoofdmaaltijd en dus warm, heeft Martha mij de school ( op ongeveer 20 minuten lopen) en Plaza del Armas (5 minuten verder) laten zien. Goed voor de conditie en de gezondheid, alhoewel het verkeer hier nu dan weer niet zo gezond is, aangezien de bussen hier enorme uitlaatgassen hebben als ze optrekken.

Na de korte rondleiding, liet Martha mij op eigen gelegenheid in het centrum rondstruinen. Even wennen. Maar ik kon gelijk al wel zien dat deze stad mij zou bevallen. Wat een verschil weer met Lima; Heel gemoedelijk, kleine smalle straatjes, met kinderkopjes, mooie oude gebouwen, vrouwen met lange vlechten, gekleurde kleden op hun rug (met baby of etenswaar erin ;-)), maar ook moderne mensen, veel restaurants en andere leuke eettentjes of barretjes. Die middag heb ik een beetje rondgelopen, mensen gekeken en ergens wat gedronken. Helaas begon het aan het einde van de middag heel hard te regenen. Het leek Nederland wel. En aangezien ik de combinatie van open schoenen, gladde tegels en regen niet echt een goede vond, heb ik een taxi terug naar het appartement genomen.

`Thuis` was het niet zo gezellig. Martha lag tv te kijken op de bank met een dekentje over haar heen, in het donker. Ze had hoofdpijn. Het leek me een beetje raar om daar naast te zitten. Ik voelde me bezwaard waneer ik iets vroeg, want dan moest ze vanonder haar dekentje komen. Maar het leek me logisch dat ik nog wat vragen had en niet gelijk alles begreep in het Spaans. Ik voelde me nog niet echt thuis en het scheelde natuurlijk ook dat ik op dat moment nog geen andere mensen kende. Gelukkig veranderde dat na het weekend!

Die maandag had ik mijn eerste schooldag. Weer terug naar de schoolbanken en kennismaking met de mensen daar, dus ik was wel wat nerveus. Maar het ging gelukkig heel goed. Op de patio kennis gemaakt met andere studenten en al wat mee gekletst. Daarna moest ik een test maken om mijn niveau van Spaans te bepalen. Dat ging goed en na een test ingevuld te hebben, kreeg ik er nog een. Maar zodra het over verleden tijd en onregelmatige werkwoorden ging, werd het toch wat moeilijker. Na de test moest ik ook nog een gesprekje voeren. En toen was het even afwachten. Ondertussen kreeg ik van Leonie, een studente uit Zwitserland, te horen dat zij me zou vergezellen in mijn gastgezin, gezellig!

Daarna was het tijd voor de orientatie van de school, samen met andere nieuwe studenten en vrijwilligers. Het was interessant en ook grappig. We kregen van de directrice van de school dingen te horen over de Cuszo, over pinnen, telefoneren, taxi's, waar beter niet naartoe te gaan in de nacht, waar moet je voor oppassen, maar ook de normen en waarden binnen je gastgezin en de school enz. Na afloop kregen we ook nog een korte rondleiding door het centrum. De mensen van de school zijn allemaal erg aardig en behulpzaam. Zij zijn het aanspreekpunt voor alles wat te maken heeft met de school, vrijwilligerswerk en je gastgezin!

Na alle officiele zaken, was het daarna tijd voor de echte lessen. Vorige week had ik die in de middag, van 14.20 tot 18.30, met een half uur pauze. Ik had les met Leonie en met Nico uit Nederland. En onze docente was Luz. We hebben erg gelachen! Het was erg leerzaam en leuk. En al pratende leren we ook veel over de cultuur van Peru en Cuszo. Ook hebben we bijvoorbeeld Jenga gespeeld; we moesten vervoegingen van werkwoorden noemen en als we het fout hadden moesten we blokjes uit de toren halen en als de toren viel, onze zelfbedachte straffen uitvoeren, zoals een liedje zingen! Op die manier was de les niet saai, maar dat kwam misschien ook omdat we vlak daarvoor een workshop 'Pisco Sour maken' hadden gevolgd en niet meer zo helder konden nadenken, haha!

Op woensdag hadden we trouwens geen les, omdat het een nationale feestdag was. Leonie en ik hebben toen de Free Luxury Walking Tour gedaan. Dat was leuk en interessant en ging een beetje van de gepaande paden af, dus niet langs de standaard bezienswaardigheden. Zo zijn we vanaf het centrum naar boven gelopen, door smalle straatjes met uitzicht over de stad en kregen we uitleg over de cultuur van de Inka's, hoe die in deze tijd nog wordt toegepast, maar het ging ook over de muziekcultuur van Peru, we gingen langs een klein muziekwinkeltje en kregen daar een demonstratie van muziekinstrumenten en uitleg over hoe deze gemaakt werden. Ook kwamen de Inkamuren /stenen die je nog overal in de stad tegenkomt aan bod. Ook hebben we een kapel in een 5-sterren hotel bezocht en hebben we in een restaurant alpacavlees geproefd.

Ondertussen ben ik alweer een week verder; meer Spaans geleerd (wat overigens steeds moeilijker wordt), heb ik afgelopen weekend excursies gedaan (daar zal ik de volgende keer over vertellen), nieuwe mensen en Cuszo zelf en het leven hier leren kennen. En ik heb afgelopen week voor het eerst hier salsa gedanst (wat ik net als in Nederland helemaal leuk vind!! ;-)) Al met al begin ik hier nu wel mijn draai te vinden merk ik wel. Ik kan het erg goed vinden met Leonie, wat toch erg fijn is in een stad waar alles en iedereen nieuw is. En ook belangrijk, omdat we huisgenoten zijn, konden we afgeloppen weken ook samen een beetje 'klagen' over onze gastmoeder (Nico moest het soms wel ontgelden, haha). Een gastgezin is voor ons beiden nieuw en ondanks de instructies vooraf is het toch wennen en weet je niet altijd wat je wel en niet kan verwachten. Daarnaast speelt natuurlijk ook nog de taalbarriere een rol. We hebben gesproken met de directrice van de school, omdat we een aantal dingen niet snapten. Zo mochten we namelijk niet de ramen van onze kamers openzetten, omdat er anders spinnen binnen zouden komen, nu heb ik hier nog geen enkel insect gezien en ik vind het toch erg fijn als ik mijn kamer kan luchten, daarnaast vraagt ze bijvoorbeeld niet naar onze levens in eigen land / stad of naar familie en vrienden. Sommige dingen waren miscommunicatie en anderen dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn. Als ik het zo bekijk kan ik het hier qua gastmoeder wel volhouden. En we zien voor sommige dingen ook wel de hunmor in. Voor de rest staan er nog veel dingen op de planning voor de 2 weken hier in Cuszo waar ik erg veel zin in heb en waar ik jullie uiteraard de volgende blog van op de hoogte zal brengen! Ik zal de volgende keer ook proberen wat foto's toe te voegen!

Tot horens!!!

Liefs Desirée

Reacties

Reacties

Diane

Hoi hoi
Het klinkt allemaal zo leuk en spannend.
Maaaaar Alpaca vlees hoe kon je ;-), nee hoor ik heb gehoord dat het gezond stuk vlees is?
Gaat het wat beter met je gastmoeder?
Als je thuis ben kan je ons spaans les geven;-)
Keep safe
Xxxx Diane

Brigitta

Erg leuk om over je eerste weken te lezen! Klinkt erg interessant en mooi! Heb je foto's van Cuszo?
Geniet ervan xxx Brigitta

Marta Hasse

Desiree!! I believe it hasn't been easy for you, but you will survive! I am also surviving in the Netherlands!! LOL!!
Enjoy your stay and your next trip to Machu Picchu ! It will be a wild adventure!
Beijos!!
Marta

Gerrie

Leuk verhaal heb het met interesse gelezen. Andere moeder en omgeving valf niet altijd mee en moet je soms even wennen en waardeer je soms meer wat je thuis had. Maar geniet van alles zoveel als mogelijk is. Neem alles in je op en geef het een plaats. Als je er later over nadenkt als je eenmaal terug bent in nederland zul je zien dat alles een plaats inneemt in je toekomstige leven. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Groetjes uit het verre en ook regenachtig Nederland Gerrie

Nini

Leuk om dit te lezen en zo een beetje mee op reis te gaan.....veel succes met alles en GENIET!

wpetersen@kpnmail.nl

Hi Désiré,
je verslag vond ik heel duidelijk. Al je nieuwe indrukken. De opluchting dat er toch iemand je opwacht op het vliegveld.
alle begin is moeilijk. Je belangstelling voor andere mensen zal je goed van pas komen. De tijd vliegt om. De taal leren is h er t allerbelangrijkste, daarna gaat het veel gemakkelijker, en zul je er ook meer van genieten. Ik wens je verder leuke ontmoetingen en kijk uit naar je volg er nde brief. Liefs wies

Tante Ria

hoi Desiree
Leuk om je verhaal te lezen, was bijzonder interessant.
Succes met je taallessen ,en geniet van alles.
Groetjes oom Henk & tante Ria

Marianne

Bedankt, Dees, dat je ons laat meegenieten van je belevenissen! Elke dag weer nieuwe ervaringen, geniet er van met volle teugen. En wij leven graag mee in jouw "rugzak". Heel veel Bergse groeten, Marianne

Wendy

Leuk wat je allemaal doet!! Heerlijk je verhalen over Lima en cusco. Moest toevallig vanavond aan cusco denken en dan zie ik jouw berichtje. Ook leuk om helemaal zelf naar boven te klimmen naar sacsay en het Jezusbeeld. Maar beter is de taxi naar boven te gaan want het was wel pittig. dan na het uitzicht naar beneden te lopen. In het weekend komen veel mensen daar op het grasveld samen met hun gezin lekker eten en voetballen. Heel mooi uitzicht over de stad en met wat hulp kan je de lijnen van de Puma zien. Wij hebben gewoon afgeluisterd bij een groepstour :-). De Ierse pub is ook top rechts naast de kathedraal op plaza. Lekker eten en je krijgt meer dan genoeg. Veel plezier en blijf je berichtjes volgen x

Kym

Wat een leuke verhalen nu al, lekker druk met van alles zo te horen. Veel plezier nog in Cuszo en ben ook benieuwd naar je fotootjes! X

Marit

Hee Desiree,
Leuk om 's ochtends op het werk te komen en een nieuw verhaal in mjn mailbox te vinden.
Ik vind het erg knap zo als je het allemaal doet.
Heel veel succes en ik kijk uit naar je volgende verslag En foto's!!!
De groetjes vanuit ons saaie backoffice kantoortje hihi!!
x

Tante Jenny

Hoi Desiree
Fijn om jou verhaal te lezen wat de taal betreft komt best goed . Fijn dat je met Leonie een goed kontact heb Komt helemaal goed doe er de volgende keer wel een paar foto,s bij .
Groetjes van uit ossendrecht oom Frans en Tante Jeey

Els Withagen

Hee Desirée,
Fijn weer iets te horen van je !
Mooi verhaal.
Inderdaad jammer dat de kinderen van je toegewezen gastgezin niet meer thuis wonen en je ze dus maar sporadisch zal zien.
Groetjes, Els

Dinie lelieveld

Hallo, het gaat je wel goed af zo te horen. Ik vind het leuk om zo een beetje bij te blijven van je grote avontuur,succes verder en tot de volgende blog en misschien een paar leuke fotootjes,groetjes.

wpetersen@kpnmail.nl

Weet niet goed hoe ik het volgende berichtje kan krijgen, hoop op deze manier. Groetjes wies

Bianca

Nu al zo veel nieuwe ervaringen opgedaan en je bent net weg:) Echt heel leuk om te lezen.

mick stekelenburg

Een geweldig verslag,het gaat duidelijk heel goed met jou.
Je gaat binnenkort weer weg uit Cuszo?Je hebt het getroffen met Leonie en Nico,maar gaan die mee naar de volgende stad?Ik bewonder je omdat je ook alleen overal gaat kijken,we volgen je,gr.mickSt.

Tante Irene

Wat eeen mooi en leuk verhaal, zo als we kunnen lezen heb je al heel wat ervaringen opgedaan. En dit is nog maar het begin. Fijn dat je samen met nog een studente in je gast gezin bent. Geniet van alles en we kijken uit naar je volgende verhaal.
Groetjes uit Berrege xxx

Ome Tonnie en Tante Elly

Buenos Dias Desiree wat mooi verhaal van uit de oude Inca stad.
Leer ze maar vooral genieten van je reis .

Hasta La Vista

Fahima

Mooi verhaal, alcapa vlees ? Heeft het gesmaakt? Ik wens je veel plezier met die mooi omgeving en met de mensen om je heen, ik zou graag op foto's zien van wat jullie op tafel krijgen om een idee te hebben van wat jullie daar eten xxx Fahima

Tante Lizet en ome Louis

Hoi Desiree,

Cómo está.
Leuk om je te volgen en we zijn blij te lezen dat het daar allemaal goed met je gaat.
Een boeiend verslag en mooie foto,s.
Als je terug bent mag je Ramona Spaanse les komen geven, zij krijgt dit nu ook voor het eerst op school.
Veel plezier en een mooie tijd daar, we kijken alweer uit naar je volgende verslag.

Groetjes

marja

Hoi Desiree, leuk om je verhaal te lezen, we reizen met je mee.
spannend om bij je gast gezin je draai te inden. Veel succes en veel plezier!
Groetjes Jan en Marja

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active